Expozitia Vioricai Iacob Pamant si valuri cuprinde lucrari de pictura,grafica si tapiserie intr-o selectie cu vadit caracter retrospectiv, de vreme ce prima opera de pe simezele Galeriei Senso este realizata in 1972, ultimele in 2012, iar cele nedatate pot fi atribuite, potrivit analizei comparative care vizeaza transformarile aparent imperceptibile ale formelor figurate, intervalului care se extinde pana la anul curent. Cele mai multe imagini – caz in care este vorba despre guase pe hartie – poarta titlul Pamant arat, tapiseriile apartin seriei Pamant reavan, iar ciclul Marea Neagra cuprinde atat uleiuri cat si guase tratate diferentiat, in functie de specificitatea fiecarei tehnici, dar deplin unitare din punct de vedere al vocabularului plastic adoptat.
Lucrarile din expozitie sunt dedicate deopotriva zonei telurice, cat si celei acvatice, intre care exista numeroase corespondente, cea mai important dintre acestea fiind legata de altitudinea la care se situeaza ochiul artistei, permitand imaginii sa infatiseze panorame complexe, intr-o perspectiva numita, mult inainte de aparitia aparatelor moderne care permit privirii o atare cuprindere, perspectiva in zbor de pasare (à vol d’oiseau), pe atunci doar o combinatie savanta intre observatii reale si elemente imaginate, la care oamenii au sperat inca din zorii civilizatiilor. Este, de fapt, o vedere catoptica, potrivit terminologiei propuse in perioada renasterii tarzii si a manierismului de un Gian Battista Lomazzo, intre altii (care, in Trattato della pittura, publicat la Milano in 1584, distinge trei feluri de constructii perspectivale la nivelul orizontului: vederea optica – frontala, anoptica – de jos in sus si catoptica – de sus in jos (fata de aceasta linie); la adoptarea unei asemenea viziuni panoramice pot sa contribuie (opineaza cercetatorii in domeniu) cunoasterea stiintifica (de unde deriva, de cele mai multe ori, ideea unui cosmos fratern, cognoscibil), ochiul omniscient, privirea utopica, dimensiunea sociala a prestigiului, claritatea sau pitorescul imaginii. Adoptand aceasta grila de interpretare in cazul Vioricai Iacob, putem sa afirmam ca lumea pe care o priveste de sus in jos are calitatile unui cosmos benign, auroral, ordonat si predictibil, de vreme ce campurile alese spre vremelnica si, implicit, cuantificabila prezentare au caracter rational, modular si repetabil; pana sa ajunga aici, la acest continuu spatial din care artista poate extrage oricand secvente semnificative, autoarea a analizat si inregistrat limitele vederii anoptice – Pamant arat, guase din 1983, 1887, 1993 –, lucrari in care linia orizontului, inca figurata, este foarte inalta si ofera spatii vaste de etalare, a rasturnat imaginea, ordonand-o in jurul unor deschideri (praguri, chiar porti) care permit, initiatic, trecerea spre o noua dimensiune – Pamant arat, guase din 1983, 1985, 2002, alte lucrari nedatate din acelasi ciclu –, a abstras din infatisarea polimorfica a naturii semnele unui alfabet plastic cu caracter individual si recognoscibil – Flori, ulei, 1972, Peisaj, ulei, 1982, Pamant arat, guasa, 1983, Marea Neagra, ulei, 1998, Valuri, ulei, 1993, a experimentat capacitatea fabulatorie a suprafetelor de culoare, a liniilor, a caroiajelor, a formelor modulate, a raporturilor cromatice de vecinatate aflate in subtila metamorfoza; binomul aproape-departe, de fapt mai mult sau mai putin departe in cazul acestor lucrari, care rezolva in cheie moderna una dintre marile probleme si izbanzi ale perspectivei cantitative, angreneaza in viziune decorativa elementele statice, enuntiative, cumulative si structurile dinamice care le acopera; interferentele devin astfel posibile, formele intra in asociatii mai mult sau mai putin previzibile, se descopera, se suprapun fara a se absorbi reciproc, se exalta, se sustin unele pe altele prin valoratii de ton, dar si prin distribuirea savanta a umbrelor si luminilor.
Intr-o asemenea abordare, pot interveni imprumuturi si schimbari intre tarm si ape, pentru ca pamantul arat aminteste prin ritmurile sale – de obicei liniare, fara a fi excluse insistente aporturi picturale – de miscarea holdei sau a marii linistite pe care o contemplu acum, scriind – dupa cum ondulatia imperceptibila a intinderilor marine intr-o zi de vara pare sa semene uneori cu forma brazdei, a pamantului supus de secole, muncilor necesare, pentru a deveni reavan, apt sa primeasca samanta si sa pregateasca rodul. – Dr. Doina Pauleanu, critic de arta di directorul Muzeului de Arta Constanta
Nascuta la 22 mai 1935 in comuna Gavanesti, jud. Buzau
STUDII:
Institutul de Arte Plastice „N. Grigorescu” – 1956-1962 – la clasa profesorului Maria Buescu
A absolvit Facultatea de Arta Decorativa, iar in paralel a studiat pictura.
ACTIVITATE PROFESIONALA:
1960 – Expozitia regionala de pictura – „Peisaj”
1962 – Expozitia regionala de pictura – „Peisaj”
1967 – Expozitia orasului Bucuresti – „Gradina noaptea”
1968 – Expozitia personala de tapiserie – Galeria Onesti, Bucuresti
1969 – Salonul de primavara – „Dupa ploaie”
1969 – Expozitia festiva a XXV-a aniversare – „Peisaj”, Bucuresti
1970 – Salonul de primavara – Pictura
1970 – Bienala de pictura si sculptura
1971 – Expozitia de Arta Decorativa – tapiserie
1971 – Expozitia de pictura si sculptura
1971 – Salonul de pictura si sculptura
1972 – Bienala de pictura si sculptura
1972 – Expozitia „Noi peisaje romanesti” (Eforie, Constanta, Mamaia, Mangalia)
1973 – Expozitia aniversara – 125 de ani de la revolutia din 1948
1973 – Trienala de Arta Decorativa – tapiserie
1974 – Salonul municipal de pictura si sculptura – Sala Dalles, Bucuresti
1975 – Expozitia de Arta Plastica si Anul International al Femeii – Galeria Noua
1976 – Expozitia republicana „Magistralele Socialismului” – Ateneul Roman
1976 – Expozitia anuala de pictura si sculptura – Sala Dalles, Bucuresti
1976 – Salonul de pictura si sculptura al Municipiului Bucuresti
1977 – Expozitia de Arta plastica „Cantarea Romaniei”
1977 – Expozitia Salonul Municipal de Pictura – Bucuresti
1978 – Expozitia „8 Martie”, Galeria „Caminul Artei”, Bucuresti
1978 – Expozitia republicana de pictura si sculptura
1979 – Salonul de pictura, sculptura, grafica si arta decorativa a Municipiului Bucuresti
1980 – Expozitia anuala de pictura si sculptura
1980 – Salonul de pictura, sculptura, grafica si arta decorativa a Municipiului Bucuresti
1981 – Salonul de pictura, sculptura, grafica si arta decorativa, Bucuresti
1982 – Salonul municipal de pictura, sculptura, grafica si arta decorativa, Bucuresti
1983 – Salonul municipal de pictura, sculptura, grafica si arta decorativa, Bucuresti
1984 – Bienala de Pictura si Sculptura, Bucuresti
1984 – Bienala de Arta Plastica Romaneasca – U.N.E.S.C.O.
1984-85 – Salonul municipal de pictura, sculptura si grafica romaneasca
1986 – Bienala de Pictura si Sculptura, Bucuresti
1986-87 – Salonul municipal de Arta Plastica
1988-89 – Salonul municipal de Arta Plastica – Muzeul National de Arta, Bucuresti
1995 – Salonul municipal de pictura si sculptura
1995 – Expozitia filialei U.A.P. Bucuresti
1998 – Expozitia filialei U.A.P. Bucuresti
PARTICIPARI LA EXPOZITII IN STRAINATATE:
1963 – Expozitia de Arta Decorativa – New York, S.U.A.
1965 – Expozitia de Tapiserie Romaneasca – Lausannes, Elvetia
1968 – Expozitia de Arta Romaneasca, Praga, Cehoslovacia
1971 – Expozitia de Arta Decorativa Romaneasca, Roma, Italia
1973 – Expozitia de Pictura Contemporana Romaneasca, Moscova, Rusia
1974 – Expozitia de Arta Plastica Romaneasca, Berlin, Germania
1977 – Expozitia de Tapiserie Romaneasca, Sofia, Bulgaria
1979 – Expozitia de Arta Decorativa Romaneasca, Polonia
1990 – Expozitie de grup, Lyon, Franta
LUCRARI DE ARTA MONUMENTALA:
1967 – Panou decorativ (mozaic, piatra naturala) – Cartierul de locuinte Braila
1972 – Tapiserie “Istoria Tarii de Sus” – Casa de Cultura Campulung Moldovenesc
1980 – Tapiserie “Istoria tarii Moldovei” – Suceava
1981 – Tapiserie “Din frumusetile Judetului Suceava”, Suceava
1981 – Tapiserie pentru Casa de Cultura a Tineretului – Pitesti
PICTURI SI TAPISERII IN COLECTII SI MUZEE:
- Lucrari de pictura si tapiserie in colectii particulare din Romania si strainatate
- Lucrari de pictura si tapiserie in muzeele din Romania
- Tapiserie Sala Palatului
- Tapiserie expusa la Muzeul National de Arta al Romaniei
CALATORII DE STUDII:
1965 – Franta
1966 – Italia
1969 – Iugoslavia
1970 – Franta
1972 – Franta si Spania
1982 – Rusia
1988 – Asia Centrala