Format intr-o perioada fasta a scolii autohtone de sculptura intr-o generatie providential inzestrata si animata de un viguros spirit concurent, intr-un timp al decantarilor si coagularilor estetice ce anuntau optiunile reconsideratoare ale postmodernitatii ulterioare, Pavel Bucur s-a inscris in chip natural in atmosfera acestei noi tendinte, si aceasta gratie atributelor sale native si culturale, care l-au situat fara efort, dar si fara distorsiuni epatante sau experimentaliste, in avanposturile noii sensibilitati si viziuni creative, ce domina arena internationala a artelor de cateva decenii.
Aceasta rara disponibilitate de a se situa in propriul timp vadind totodata eleganta reverent ioasa fata de memoria vizuala esentiala a umanitatii, pe care a incorporat-o inteligent si neostentativ in propria filosofie plastica, Pavel Bucur a tradus-o exemplar intr-o opera in care echilibrul si armonia constructiei clasice, traditionale coexista viabil si spectaculos cu indrazneala vizionara a noilor limbaje si mijloace de expresie.
Expozitia gazduita la Palatul Cotroceni rezuma referential cateva dintre particularitatile distinctive ale creatiei acestui important artist contemporan. Purtand amprenta unei vagi nostalgii retrospective, prin constantele lui repertoriale si stilistice, evenimentul - marcand coincident si involuntar si un anume prag aniversar in periplul pamantean al artistului - o mare parte a lucrarilor expuse sunt de data recenta, unele chiar anume concepute pentru aceasta gala reprezentativa.
Caracteristica dominanta a creatiei sculpturale a lui Pavel Bucur mi se pare a fi redarea tensiunii eruptive a materiei, tradusa ca energie germinativa plamaduitoare de forme si structuri spatiale dinamice si coerente. Fascineaza in lucrari precum „Geneza”; „Germinatie”; „Povara”; „Dar matern”; „Coloana inaripata” incordare telurica prin care forma tinde sa se elibereze din matricea originara. Artistul reuneste intr-un acelasi gest forta extatica si regenerativa a materiei cu imboldul spiritual al revelatiei creatoare, rememorand parca, in alt timp si la alta scara, marea lectie de sculptura a „Sclaviilor” michelangiolesti si a „Visului” brancusian.
Bucur recurge adesea la solutii plastice de un sintetism extrem. El introduce in ecuatia plastica elemente de sintaxa si morfologie insolite, in care fervoarea constructiva urmeaza unui laborios proces de destructurare si fragmentare a logicii formale a imaginii. Sculptorul recompune simplificand uneori (ca in „Ana lui Manole”, „Muzica”, „Icar”) sau barochizand alteori (ca in „Povara familei”; „Renastere”; „Arlechin”; „Pomul vietii”) nucleul compozitional, de regula antropomorf si cu o neta incarcatura simbolica si semnificativa, in desfasurari spatiale cu suflu alegoric ori metaforic de o expresivitate plina de patetism.
Sculptorul isi cultiva cu metoda si inteligenta inventiva un limbaj plastic si o poetica imagistica pe potriva temperamentului sau si a propriei sensibilitati si cunoasteri artistice. Preocupat in chip explicit de relatia dintre retorica sa sculpturala si spatiul pe care compozitiile lui urmeaza sa il mobileze, Bucur practica obstinat, indiferent in ce material si la ce dimensiuni lucreaza – fie ca vorbim de lemn, piatra, bronz, inox, aur si pietre semipretioase, fibre textile sau fractari de marmura colorata pentru compozitiile sale parietale – o arta a grandilocventei si armoniei agorice. Protectiile sale sculpturale sunt deoprotriva eroice si decorative, epice si simbolic-totemice, monumentale si ornamentale, destinate forului public, dar si ambiantelor si intimitatii domestice. Suitele sale de „Inaripate”, de „Icari”, de „Zeitati”, si „Diane”, de „Printese”, de „Porti ale luminii sau ale cerului”, de „Scribi” si „Faraoni”, de „Trinitati (…) innobileaza azi spatii urbane, incinte publice si private, maluri de ape, gradini, rezervatii tombale, dar si vitrine cu trofee ceremoniale sau pretioase simboluri augurale preluate de prestigioase case de bijuterii.
Bazata pe o profunda talmacire a traditiei artei sculpturale din toate timpurile, dar si a tainelor mestesugului mladierii iscusite a materiei brute, sculptura lui Pavel Bucur, asa cum o percepem astazi, este o fericita ingemanare de obiectivism senzual, viril al formelor cu metafizica inefabila a gandului si a visarii poetice. Dar, totodata, si un triumf al spiritului modern insusit in temeiurile lui perene si larg rezonante in spatiul foarte viu si dinamic al culturii contemporane.
Modernitatea creatiei lui Bucur isi are obarsia in valoroasa lui filogeneza artisitica si estetica, nu o data marturisita – Boccioni, Archipenko, Brancusi… Sunt componentele afine statornic si flexibil asimilate ale personalitatii lui artistice si ale filozofiei sale plastice. Sunt atribute pe care artistul roman le amplifica si azi creator si original cu o sensibilitate mereu lucida, prin densa vibratie a eposului mitologic si spiritual (mistic, uneori) al bastinei sale artistice, ca si prin modelul de umanism ce-i insufleteste orice gest creator. - CORNELIU ANTIM, critic de arta, Bucuresti, octombrie 2009.
Data nasterii: 01.11.1945, Bistrita-Nasaud, Romania
Studii: 1960-1965 - Liceul de arte plastice – Cluj, Romania
1965-1971 - Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Bucuresti, sectia sculptura – clasa prof. Ion Lucian Murna
EDUCATIE SI FORMARE
1974-1975 Bursa D. Paciurea
1970 Membru al Uniunii Artistilor Plastici, Bucuresti, Romania
1971-1972 Bursa Uniunii Artistilor Plastici
1971 Bursa Andreescu
EXPERIENTA PROFESIONALA
participant la peste 100 de expozitii nationale, 60 internationale si 46 personale.
OPERE PUBLICE
peste 40 de opere publice in: Romania, Italia, Germania, Polonia, printre care:
2001 Mistica, piatra; 2,60 m – Backnang, Germania
2000 Pasarea noptii, brad de rezonanta; 1,70 m – Madonna di Campiglio, Italia
2000 Sfanta Familie, marmura de ruschita; 2,20 m – Fundatia Fildas, Bucuresti
2000 Germinatie, marmura de ruschita; 2 m – Fundatia Fildas, Bucuresti
2000 Pasarea Carpatilor, ulm; 2 m – Fundatia Fildas, Bucuresti
2000 Ingerul alb, marmura; 3,60 m – sediul Radio, Bucuresti
1999 Trinitate, marmura de ruschita; 2,20 m – Fundatia Fildas, Bucuresti
1998 Trinitate, piatra de Istria; 1,20 m – Caorle, Italia
1998 Mozaicuri monumentale, ceramica; 360 mp – Fundatia Fildas, Bucuresti
1996 Christ, marmura carrara; 0,70 m – Chioggia, Italia
1996 Via crucis, marmura carrara; 3,30 m – Chioggia, Italia
1995 Povara, piatra de Istria; 2,30 m – Chioggia, Italia
1995 Eternitate, marmura de ruschita; 1,70 m – Bacau, Muzeul George Apostu
1994 Cavalerul, marmura carrara; 2,50 m – Scandiano, Italia
1993 Faraonul, marmura carrara; 2,10 m – Puianello, Italia
1991 Fiul risipitor, calcar; 2,80 m – Fannano, Italia
1991 Poarta eroilor, travertin; 4,50 m – Prundul Bargaului (Bistrita), Romania
1990 Povara, calcar; 2,60 m – Cimitirul Ortodox, Bistrita
1989 Dimitrie Cantemir, bust; 1,40 m – Muzeul Armatei, Bucuresti
1989 Dar matern, ulm; 2,50 m – Campina, Romania
1988 Femeia teutona, marmura carrara; 1,60 mt, Bielefeld, Germania
1987 Micul print, marmura carrara; 3,80 m – Bologna, Italia
1986 Inaripata / monumentul tineretului, otel inoxidabil; 48 m - Canal Dunare-Marea Neagra, Romania
1981 Poarta soarelui, otel inoxidabil si piatra; 2,60 m – Museo d’Arte Contemporanea - Castellanza, Italia
1981 Inaripata, aluminiu; 3 m – Buzau, Romania
1978 Monumentul Independentei, travertin si bronz; 16 m - Calafat, Romania
1978 Moise Groza, bust; 1,40 m – Obreja (Caras-Severin), Romania
1977 Muzica, calcar; 1,70 m – Buzau, Romania
1976 Veronica Micle, marmura de ruschita; 1,50 m, Bistrita-Nasaud, Romania
1975 Arlechin, calcar; 3,50 m – Lodz, Polonia
1972 Tacuta, travertin; 3,20 m – Bucuresti, Romania
EXPOZITII PERSONALE
2006 Palazzo Correr – Venezia, Italia
2005 Castello Di Cosa – Spilimbergo, Italia
2004 Museo d’Arte Contemporanea Pagani – Castellanza, Italia
2004 Istituto Di Cultura Italiano – Bucuresti, Romania
2003 Fiera Di S. Stefano – Concordia Sagittaria, Italia
2001 Art Mondoart Gallery – Backnang, Germania
2000 Galleria del Comune – Concordia Sagittaria, Italia
1999 Istituto Rumeno Di Cultura – Venezia, Italia
1998 Duomo Di Chioggia – Chioggia, Italia
1997 Galleria del Duomo - chioggia, Italia
1996 Istituto Rumeno Di Cultura – Venezia, Italia
1995 Galleria d’Arte - Quattro Castella, Italia
1995 Galleria Circolo Degli Artisti – Modena, Italia
1994 Centrul Cultural Maghiar – Bucuresti, Romania
1994 Villa Palazzina – Scandiano, Italia
1992 Galleria d’Arte – Sassuolo, Italia
1992 Galleria dei Muratori – Vignola, Italia
1991 Galleria d’Arte Moderna – Modena, Italia
1991 Galleria Oratori della Confraternità – Fannano, Italia
1989 Galeria Orizont – Bucuresti, Romania
1989 Rosen Garten Gallery – Bielefeld, Germania
1989 Camera de Comert Gallery – Wùrzburg, Germania
1988 Salambo Gallery – Paris, Franta
1988 Atlante Gallery – Geneva, Elvetia
1988 Modern Art Gallery – Aachen, Germania
1988 Severin Rautemberg Gallery – Aachen, Germania
1987 Lilly Iochles Gallery – Dusseldorf, Germania
1984 Modern Art Gallery – Warendorf, Germania
1984 Galleria Farini 23 – Modena, Italia
1983 Tivoli Gallery – Warendorf, Germania
1982 Unesco Gallery – Bielefeld, Germania
1982 Jordan’s Club Gallery – Gorla Minore (Varese), Italia
1981 Galeria Orizont – Bucuresti, Romania
1981 Galleria dell’Accademia Rumena – Roma, Italia
1981 Fondazione I.C. Dragan – Milano, Italia
1981 Fiera del Tartufo – Alba, Italia
1973 Galeria Simeza – Bucuresti , Romania
1969 Galeria Grigore Preoteasa – Bucuresti, Romania
1968 Galeria Municipiului – Bistrita-Nasaud, Romania
BIENALE INTERNATIONALE
1987 Bienala J. Mirò - Spania
1986 Biennale Internazionale Dantesca – Ravenna, Italia
1984 Biennale Di Bari – Italia
1983 III-a Biennale d’Arte – Città della Spezia, Italia
1976 XXXVIII Biennale Di Venezia -Italia
SIMPOZIOANE NATIONALE SI INTERNATIONALE
peste 15 participari la simpozioane nationale si internationale de sculptura in perioda 1971-2003.
PREMII NATIONALE SI INTERNATIONALE
2003 Premiul 3° – Simposio Internazionale di Scultura Madonna di Campiglio, Italia
2001 Premiul 1° – Simposio Internazionale di Scultura Madonna di Campiglio, Italia
2000 Premiul 1° – Simposio Internazionale di Scultura Madonna di Campiglio, Italia
1991 Premiul special al Juriului – Simposio di Scultura Fannano, Italia
1986 Premiul special de sculptura – pentru monumentul Tineretului, Romania
1975 Premiul 1° – Oronsko, Polonia
1974 Premiul 1° – Magura Buzaului, Romania
LUCRARI IN MUZEE SI COLECTII PARTICULARE
lucrarile lui Pavel Bucur se afla in muzee si colectii particulare din: Romania, Germania, Italia, SUA, Franta, Spania, Iugoslavia, Polonia, Cehia, Grecia, Israel, Canada, Argentina, Belgia, Rusia.
1982 nominalizat in Men of Achievement, International Biographical Center, Cambridge, England
1992 nominalizat in Who’s Who in International Art - Elvetia